vineri, 4 aprilie 2014

SILUETE COPII

Întâlnirea de dimineață constituie un moment important din activitatea copiilor preșcolari. Acum învață să interacționeze unii cu alții, să se salute sau să-și exprime trăirile de moment. Imaginile de mai jos au fost realizate cu scopul de a-i face și pe copiii timizi să participe la joaca de la ADP. Siluetele au fot decupate și plasticate și așezate în mijlocul grupei pentru a  putea fi urmarite de către toți preșcolarii. 
 Salutul
Preșcolarilor  li s-a permis să aleagă silueta pe care consideră ei că îi reprezintă mai bine. Copiii mai mici întotdeuna au ales în funcție de culorile preferate, uneori chiar nerespectând categoria fata/băiat. La vârste mai mari, vor încerca să respecte și culoarea părului. Cu aceste siluete ei s-au salutat verbal sau non-verbal, astfel că si cei din grupele mici au putut să participe la salutul de dimineață, chiar dacă unii dintre aceștia nu se puteau exprima verbal.
 Prezența Cu alte ocazii siluetele au fost așezate pe bețe de frigăruri și preșcolarii au putut să facă prezența așezându-l pe un suport  special conceput, imitând un câmp cu flori sau o sala de joacă, de grădiniță.
Cu alte ocazii siluetele au fost prinse cu ace de gămălie de panouri diverse. Preșcolarii au putut să numere copiii prezenți din sala de grupă. Prin numărare și comparare au putut stabili câți băieți și câte fete au venit în acea zi la grădiniță.
În cadrul altei activități de ADP au fost rugați să închiță ochii și să-și imagineze: Cum aș dori să fie îmbrăcămintea ideală.  Fiecare copil a trebuit să o descrie (aspect, lungime, culoare) iar la final să găsească modelul care seamănă mai mult cu ceea ce și-au imaginat.

Pentru preșcolarii mai mici, mai ușor a fost să li se prezinte siluetele și să descrie din multitudinea înșirată pe cea pe care o preferă. Dacă descrierea făcută, alți copii trebuiau să ghicească la ce s-a gândit colegul său. Cel care făcea descrierea avea dreptul să aleagă silueta menționată dacă unul din copiii din grupă răspundea corect.
Cum mă simt astăzi?
Siluetele de mai sus, de data aceasta listate pe un suport magnetic, mai au însoțite diverse expresii faciale. Preșcolarii trebuie să aleagă chipul corespunzător. Să descrie cum se simt și de ce și să așeze fața aleasă peste chipul siluetei preferate, de pe tabla magnetică


Teatru de păpuși cu siluete

Preșcolarii își aleg o siluete, cea care avea lipit pe spate bățul de frigăruie, pentru a fi mânuită mai ușor.Educatoarea alege trei preșcolari care să le mânuiască după paravanul teatrului de păpuși. Preșcolarilor li se dă o temă: la cumpărături, la masă, etc. pe baza căreia micii actori să alcătuiască diverse replici, pe care să le transmită personajele-siluete alese. Ceilalți preșcolari urmăresc cu atenție reprezentația colegilor și aplaudă la final. Toți preșcolarii participă la activitate, echipele fiind alese de educatoare sau cei mici se aleg în funcție de prietenii și preferință. La final, toți preșcolarii aleg care a fost cea mai bună și hazlie sau interesantă reprezentare. Astfel se poate dezvolta capacitatea de comunicare și interrelaționare dintre preșcolarii grupei, precum și imaginația creatoare. Copiii sunt puși în situația de a-și imagina diverse evenimente posibile între oameni, Ei decid ce rol pot avea aceste personaje (adulți sau copii) și ce replici pot da, spre încântarea publicului sau spre stârnirea anumitor reacții.

Siluetele pot fi utilizate și în cadrul activităților matematice(DȘ sau Știință), respectându-se nivelul de vârstă.

Al câtelea sunt? Al câtălea copil a dispărut?

La grupele mari se așeză un șir de zece siluete copii. Preșcolarii îi numără și așează jetonul cu cifra corespunzătoare poziție siluetei din șir, în partea de jos a acesteia.
Prin anumite formule, de tip versuri recitative, numărare se alege un copil care să vină la panou și să rezolve sarcina care fi în funcție de ceea ce urmărește educatoarea.
Variante:
1).Alege copilul îmbrăcat cu... Copilul alege silueta menționată. Alege un coleg care să-ți spună al câtelea este în șir.(chiar copilul în cauză poate fi rugat să răspundă și la această întrebare.

2). Copiii își acoperă ochii, timp în care educatoarea ascunde o siluetă. Pentru început rămâne jetonul cu cifra în parte de jos dar cu timpul aceasta poate să dispară de tot. (Cifrele, reprezentând locul ocupat în șir, pot fi atașate direct pe hăinuțele siluetelor). Un copil ales prin ce metodă dorește educatoarea va răspunde la întrebarea jocului didactic, identificând al câtelea personaj-copil a dispărut. Dacă răspunsul este coresc, are posibilitatea să așeze silueta la locul potrivit. 

3). La complicarea jocului, când deja cei mici sunt stăpâni pe numeral, jetoanele cu cifre sunt luate și rămâne șirul de siluete. La fel ca mai sus, preșcolarii vor trebui să ghicească răspunsul, de data asta nefiind ajutați de simbolurile de jos. Se poate ca un preșcolar să ascundă una sau două siluete și să nu -mească un coleg care să răspundă la întrebare.
Așeză în perchi! este un alt joc interesant pentru preșcolari. Acestia au astfel posibilitate de a face identificarea de gen și a grupa siluetele pe două categorii: fete și băieți. Le pot așeza în două grupe . Le numără prin încercuire dar le și pot așeza o fată un băiețel iar cu ajutorul unui bețițor colorat sau unui creion pot să tragă acea linie de corespondență.
DEC sau ARTĂ
Copilul plasează silueta-copil pe coala albă și o ține bine cu palma mâinii stângi. Cu dreapta încearcă să traseze conturul cu ajutorul unui creion bine ascuțit. Preșcolarul va completa  conturul realizat  după bunul plac.









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu